vrijdag 14 januari 2011

ervaringen van Moeke Hilde met buggy's, bakfietsen en bolderkarren

Ik ben Hilde, 44 jaar en reeds 16 jaar onthaalouder. Ik werk voor de dienst onthaalouders van Landelijke Kinderopvang Aalter. Ik heb zelf 4 kinderen van 22, 19 ,8 en nog eentje van 2 jaar. 
Ik wou mijn kinderen niet naar de opvang sturen door mijn vroege en late uren.  Bij de 2 oudsten kon ik rekenen op een buurmeisje die mijn kinderen naar school bracht en terug. Bij de 2 jongsten moest ik dikwijls hulp vragen om ze naar school te brengen en te halen, maar dat lukte niet altijd.
Dus moest ik er iets op vinden anders moest ik met de opvang stoppen.
Ik heb dan een 'Kiddy bus' gekocht. Vroeger had ik een 4-personen model, die ik nu vervangen heb door een 6-personen model. De kindjes zitten er zeer goed afgeschermd voor regen, wind en koude.Ook maken we dikwijls nog een mooie wandeling, of gaan we eens binnen in een winkel of organiseren we een  picknick... 
Zelfs een kindje dat veel huilt, zal helemaal opfleuren als hij eens meekan voor een wandeling. En ik geniet zelf ook wel van het  buitenkomen natuurlijk! 

Ik hou van de variatie in de opvang: knutselen, wandelen, buiten spelen,zingen, dansen,vertellen,dingen aanleren... 
Het hangt veel af van de groep van het moment. Ik help graag startende onthaalouders en geef ouders de nodige informatie. Ook asielzoekers, mensen die het financieel niet makkelijk hebben... help ik vaak. In mijn vakantie heb ik altijd een pleegkind (soms met een grote rugzak van wat ze allemaal meegemaakt hebben). En mijn mama help ik ook veel. Ik kan veel verdragen. Ieder kind moet zich hier thuis voelen!
Ik heb ook vaak opvang gedaan voor 1 dag/week en toch ging het goed. 
Geen enkele opvang gaf ik op, hoe moeilijk ook. 
Bij een echtscheiding wil ik dat ouders denken aan het belang van het kind, we gaan samen rond tafel zitten en ik probeer dat ouders zich verplaatsen 
in de gedachten van het kind, samen proberen we een vechtscheiding te vermijden. Het geeft me de grootste voldoening als ik ouders en kinderen kan helpen, iedereen is het waard!

Uit ervaring krijg ik veel vragen over de verschillende soorten buggy's voor onthaalouders. 
Daarom zou ik toch eens wat verschillende mogelijkheden willen doorgeven.
Eerst moet je al kiezen tussen een bakfiets, een buggy of bolderkar....
Wat zijn volgens mij de voor- en nadelen?
Bij een bakfiets kan je natuurlijk veel verder rijden en vlugger, maar je kan de winkel of de schoolpoort niet binnen.
Dan heb je de buggy. Ja, het gaat wat trager maar nadeel is dat sommige modellen geen regendakje hebben en dat zijn de kindjes niet helemaal beschermd tegen regen en wind. Je kan normaal wel binnen in een winkel of school. Sommige exemplaren kan je opplooien, handig als hij in de opvang of in je huis moet staan.
En dan nog de bolderkar. Deze moet je wel voorttrekken. Dus toch wat lastiger. En je ziet je kinderen niet, want je trekt. Vind je wel vaker tweedehands. Je kan normaal wel binnen een winkel of school.
 
Laten we er een paar bespreken :
Dit is de buggy die ik heb (vroeger de 4 personen deluxe nu de 6 personen met regendak (vroeger had je er geen regendak bij).
http://www.hageland-educatief.be/catalogus_pdf/Hageland09_087.pdf
http://www.hageland-educatief.be/catalogus_pdf/Hageland09_086.pdf
Let op bij de 6-personen buggy is er nu ook een regendak!
De prijzen zijn wel enorm, maar gaan superlang mee, kunnen niet roesten, grote kinderen kunnen ook mee en ook hele kleintjes in de schelp. Mijn zoon van 8 jaar durft ook nog gebruik maken van deze buggy. Meestal wel niet tot aan de schoolpoort natuurlijk...Wel kan je ze niet opplooien. Ze zijn zo groot als een pallet.
Dan heb je nog de Rabo kinderwagens
http://www.hageland-educatief.be/catalogus_pdf/Hageland09_085.pdf
Gemakkelijk op te plooien, wel niet voor grote kleuters. Maar wel voor hele kleintjes geschikt.
 
Ook kan je zo een soortgelijke buggy kopen, maar zonder regendak. Dat is spijtig.
http://www.bambinisupplies.com/producten/
Bye bye stroller dus zonder regendak
Bye bye buggy ook zonder regendak. Die kun je dus ook niet opplooien.
Een voorbeeld van een paar bakfietsen zijn :
http://www.babboe.be/bakfiets
http://www.fietskarinfo.be/bakfietsen/index.html
Wil je zelf een soort bolderkar-buggy (omdat je hem ook moet duwen i.p.v. trekken) naar je eigen normen hebben, kijk dan eens op deze site, je kan hem zelf schilderen, stickers opkleven met je naam...De prijzen moet je aanvragen (vrij prijzig...)
http://www.droomlandbolderwagens.nl/bolderwagens.html
En dan nog de rambler. Hij zou heel  gemakkelijk zijn, je vindt hem soms tweedehands. Wel trekken en dat is een nadeel. Ook niet volledig dicht.
http://www.walkingwagon.com/nl/
En dan nog de buggy Runabout. Spijtig sluit hij ook niet volledig af (juist maar open helemaal onderaan)
http://www.bergdesign.net/runabout.htm
 
Bij de buggy's zonder zeil bovenaan, kan soms door de hulp van een handige persoon een doorzichtig zeil genaaid worden.Misschien ben je handig en kan je een dakje maken..
Zo dat zijn de meest courrante oplossingen. Ja soms zijn ze de oplossing als je je eigen kinderen moet naar school brengen of halen en geen twee auto's hebt of kunt betalen. Is het te duur en wil je er wel één zoek ze dan tweedehands, meestal vind je ze in Nederland. Bij de meeste exemplaren zijn er wisselstukken te verkrijgen. De modellen veranderen normaal niet, dus dat is gemakkelijk.
Ik hoop dat ik je wat inspiratie gaf! 

Moeke Hilde De Munter uit Aalter
nb heb je zelf tips of weetjes voor andere onthaalouders en kinderbegeleidster mail ze door naar Patricia

3 opmerkingen:

  1. Marcel Hoogervorstvrijdag, januari 14, 2011

    Leuk overzicht over het vervoer van kinderen voor onthaalouders!
    Wat betreft de Rambler van Walking Wagon, deze is ook verkrijgbaar met huif! Ideaal voor de bescherming tegen de regen en wind.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een mooi artikel Hilde! En met goede en bruikbare informatie. Met de lente in aantocht wordt het nog meer genieten in de buggy-bus!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Handig overzicht. Jammer dat alle links rot zijn, maar met copy/paste werkt het alsnog.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...